ASPECTE ALE EVALUĂRII EXPONATELOR DE FILATELIE
TEMATICĂ *)
Dr.
ing. Giancarlo MOROLLI, Prof. Dr. Damian LAGE
Introducere
Evaluarea exponatelor de filatelie
tematică necesită trei nivele de capacităţi:
Primul nivel: Cunoaşterea şi
înţelegerea criteriilor de evaluare
Al doilea
nivel: Evaluarea unui exponat cu
corelaţie cu aceste criterii necesită o cunoaştere largă a
domeniilor tematice / cunoştinţe filatelice
Al treilea
nivel: Acordarea de puncte într-o
manieră consistentă presupune o înţelegere a ceea ce
înseamnă o scară adecvată
În timp ce primul nivel se
învaţă la seminare, al doilea este criteriul de selectare a
asistenţilor de juriu ce devin membrii de juriu prin propriul succes in
expoziţii. Foarte puţin s-a făcut pentru a dezvolta o
schemă de cum să se dea puncte într-o manieră fairplay,
balansată şi consistentă în timp.
Conceptul „nivel de începător”
Nivelul mediu de punctaj al
exponatelor tematice la expoziţiile FIP este de 80.5 puncte per exponat.
Acesta este standardul necesar pentru o medalie de vermeil. Deci, 80% din maxim
poate fi considerat de o calitate nu prea rea, dar nimic ieşit din comun
pentru fiecare criteriu.
Se sugerează să se
înceapă evaluarea cu acest 80%. Se vor acorda mai puţin de 80%
dacă echipa de jurizare detectează erori sau elemente care trebuiesc
îmbunătăţite. Mai mult de 80% se vor acorda dacă echipa de
jurizare detectează aspecte deadreptul pozitive.
O asemenea
abordare ar face discuţia mult mai uşoară (cine vrea să
acorde mai multe puncte sau mai puţine de 80% trebuie să argumenteze
pentru ele) şi ar ajuta pentru consistenţa în acordarea punctelor pe
un singur criteriu. Această abordare poate fi uşor implementată
pentru criteriile plan, dezvoltare, cunoştinţe tematice şi
cunoştinţe filatelice, deoarece SREV listează aspectele de
natură negativă (pentru care este esenţială lipsa de
greşeli) sau pozitive (prezenţa este opţională, dar când
este aceasta este apreciată şi compesată pozitiv). Prezentarea
poate fi jurizată după schema lui 80%. Criteriile de inovaţie,
condiţii şi raritate sunt interpretate un pic mai complex.
Plan
Aspecte, care sunt cerute pentru a
obţine 12 din cele 15 puncte:
· Consistenţa dintre
titlu şi plan
· Prezenţa unei pagini
de plan
· Prezenţa unui plan
adecvat
· Acoperirea tuturor
aspectelor majore necesare pentru dezvoltarea unei teme
Aspecte, care oferă puncte suplimentare:
· Structură
corectă, logică, balansată (modul în care „povestea“ este
spusă în opoziţie cu o listă a aspectelor ce sunt tratate)
Dezvoltarea
Aspecte, care trebuie să puncteze pentru 12 din
cele 15 puncte:
· Asamblarea corectă
şi poziţionarea pieselor în conformitate cu planul
· Realizarea conexiunilor
dintre piesele expuse şi textuzl tematic
· Elaborarea tuturor
aspectelor planului
____________
*) Prezentul articol
reprezintă traducerea comunicării prezentată de autori la
seminarul organizat pentru membrii de juriu la Singapore, 31 august 2004. Dl.
Giancarlo MOROLLI a fost preşedintele Comisiei de Filatelie Tematică
a FIP, iar Dl. Damian LAGE este actualul preşedinte al Comisiei FIP de
Filatelie Tematică.
Aspecte, care oferă puncte suplimentare:
·
Detaliere prin conexiuni, referinţe,
ramificaţii, cauze şi efecte
·
Balans, prin atribuirea fiecărui punct tematic
important corespunzător temei expuse
Cunoştinţe tematice
Aspecte, care sunt cerute pentru a obţine 12
din cele 15 puncte:
·
Oportunitate, conciziune, corectitudinea textului tematic
·
Folosirea corectă a materialului tematic
Aspecte, care oferă puncte suplimentare:
·
Prezenţa unor elemente tematice noi pentru tema
abordată
·
Folosirea de material tematic pentru care calificarea
tematică nu este evidentă ci trebuie descoperită de expozant
Cunoştinţe filatelice
Aspecte, care sunt cerute pentru a obţine 12
din cele 15 puncte:
·
Încuviinţarea totală a regulilor filatelice
poştale
·
Folosirea adecvată şi corectitudinea textului
filatelic, atunci când este necesar
·
Varietatea materialului poştal filatelic utilizat
Aspecte, care oferă puncte suplimentare:
·
Prezenţa cât mai extinsă a materialului
filatelic poştal
·
Prezenţa de studii filatelice şi materiale
filatelice importante
Inovaţie
Se sugerează un sistem de
acordarea punctelor descris în detaliu într-un articol de către Joachim
MASS. Totuşi menţionăm că inovaţia este
demonstrată prin elaborarea personală a temei, care transformă
un exponat dintr-o listă de subiecte clasificate într-o poveste
„originală”, caracterizată prin:
·
Introducerea de subiecte noi
·
Noi modalităţi de abordare a temei
·
Aspecte noi în tratarea temei
·
Utilizarea de noi materiale tematice
·
Particularizarea planului şi a dezvoltării
luând în considerare elementele expuse mai sus
Condiţie
Pentru criteriul de condiţie
şi raritate, SREV referitor la exponatele de filatelie tematică
apelează direct la prevederile GREV. Aceasta înseamnă că aceste
două criterii sunt tratate la fel în toate clasele expoziţionale: un
material filatelic este de aceiaşi condiţie şi raritate
indiferent de clasa expoziţională în care este prezentat.
Criteriul „condiţie” nu trebuie
să fie văzut independent de criteriul de „raritate”: materialele
obişnuite care sunt prezentate într-o expoziţie trebuie să fie
de calitatea cea mai bună. Totuşi materialele de o raritate
excepţională pot fi de o condiţie mai puţin bună
deoarece sunt mai greu de găsit pe piaţă. Este important să
fie înţeles că jurizarea criteriului „condiţie” trebuie
corelată cu posibilitatea de corelare a rarităţii materialului
cu posibilitatea de a expune cea mai bună condiţie.
·
Dacă se expune numai material obişnuit şi
modern, se acordă maximum 5 puncte, dacă toate materialele sunt de
cea mai bună condiţie
·
Dacă nu expune material rar, se acordă un
maximum de 8 puncte, dacă în afara materialului obişnuit şi
modern se expun şi materiale necomune şi mai neobişnuite care se
află în cea mai bună condiţie posibilă
·
Mai mult de 8 puncte se acordă dacă exponatul
conţine materiale rare (”rarităţi la vârf”) care se află în
cea mai bună condiţie (10 puncte) sau într-o condiţie peste
medie (9 puncte). Condiţia esenţială pentru a obţine mai
mult de 8 puncte este ca toate materialele comune, necomune sau rare să se afle în cea mai bună
condiţie posibilă.
Raritate
8 puncte numai pentru
materiale comune
9 / 10 puncte cel puţin 2 materiale necomune sau mai greu de
găsit pe panou
11 / 12 puncte materiale necomune sau mai greu de găsit prin tot
exponatul
13 puncte materiale
necomune sau mai greu de găsit prin tot exponatul plus câteva piese rare
14 / 15 puncte materiale necomune sau mai greu de găsit prin tot
exponatul plus piese rare pe panou
16 puncte piese
neobişnuite şi rare prin tot exponatul dar nu „rarităţi de
vârf”
17 puncte piese neobişnuite şi
rare prin tot exponatul plus câteva „rarităţi la vârf”
18 puncte piese
neobişnuite şi rare prin tot exponatul plus una - două
„rarităţi la vârf” pe panou
19 puncte piese neobişnuite şi
rare prin tot exponatul plus mai multe „rarităţi la vârf” pe panou
20 puncte piese rare
şi „rarităţi la vârf” prin tot exponatul
Definiţii:
„rarităţi
la vârf” - piese filatelice de mare
importanţă (din punctul de vedere al filateliei tradiţionale sau
istoriei poştale), sau
- piese filatelice de ceva importanţă filatelică cu
mai puţin de 5 piese cunoscute
„rare” -
timbre sau plicuri cu mai puţin de 20 piese cunoscute
-
întreguri poştale, carnete, plicuri cu nu mai mult de câteva duzini
cunoscute
-
probe şi eseuri importante
-
varietăţi majore
Prezentare
5 puncte mult
deasupra mediei
4 puncte în jurul mediei de prezentare
3 sau 2
puncte mult sub medie sau
urâtă
Conceptul „importanţei” în
filatelia tematică
Filatelia tematică
işi are tradiţia de a folosi informaţia tematică ce
derivă din elementele poştale ale exponatelor filatelice. Astfel,
cele non-filatelice sunt clar de ne colecţionat, iar elementele
exponatelor filatelice care sunt adăugate ulterior (cele ce nu au un
caracter poştal) nu trebuie folosite ca o informaţie ce să ajute
in legatură cu filatelia tematică. Piesele filatelice
non-poştale şi elementele non-poştale nu au importanţă
în filatelia tematică (ele ar trebui sa fie ignorate atunci când se judecă
raritatea), chiar dacă pot exista anumite exemple (excepţionale) în
care folosirea lor este absolut necesară din motive tematice şi
astfel pot fi tolerate de către juriu (au un aspect important dar nu
există material poştal care să ateste).
Exista o scară de
nuanţe de „gri“ care se
află între piesele cu un clar
caracter poştal si cele cu un clar caracter non-poştal, aşa
numitul material „borderline“. Se acceptă materiale „borderline“ dacă
singurul lor scop este acela de a releva importanţa detaliilor tematice,
putând fi folosite într-un număr restrâns, neavând însă nici o
importanţă filatelică. Astfel atunci când se punctează
raritatea, aceste exponate nu vor fi punctate pozitiv.
Această declaraţie se
bazează pe principiul că aceste piese aflate la limita filateliei
poştale nu pot fi comparate cu piesele care aparţin „centrului“
filateliei care constau în materiale ce sunt listate în GREV. Materialul „borderline“ este recunoscut de foarte
puţini colecţionari specializaţi, existând un numar mic de copii
cunoscute; din acest motiv nu pot fi punctate pe aceeaşi scală ca
cele acceptate în totalitate.
Doar ultima categorie câştigă
importanţă şi poate fi luată în considerare atunci când se
judecă raritatea. Oricum există înca mari diferenţe în cadrul
categoriei: „Importanţa“ variază de la foarte mare (timbrele clasice
şi piesele de istorie poştală au o mare iîsemnătate) la
moderat şi apoi la o importanţă foarte scăzută.
Împortanţa este dată de numărul pieselor existente pe
piaţă şi greutatea de achiziţionare a acestora.
Colecţionarii ar
trebui să fie conştienţi de diferitele nivele de
importanţă pentru a fi capabili de a prezenta în exponate, într-o
proporţie mai mare, piese de o importanţă reală.
Următoarele 2 liste reprezintă exemple de categorii ale materialului
filatelic care sunt foarte populare în cadrul filateliei tematice.
statut mondial : eseuri
şi probe pentru majoriatatea exponatelor clasice
importanţă majoră: desene
şi eseuri acceptate,
probe
pentru controlul procesului de tiparire, timbre neemise
importanţă moderată:
desene neacceptate ale timbrelor, probe
de culoare (ce fac parte din procesul de fabricare a timbrului), foi de
prezentare şi cărţi poştale pentru a cere o aprobare
finală
importanţă
minoră: desene preliminare ale desenelor acceptate, emisiuni de
prezentare (ca probe de culoare ale artistului, probe de lux), probe de culoare
pentru filatelişti, separări de culoare realizate prin metode moderne
fără
importanţă: desene preliminare
ale modelelor ce au fost respinse, timbre nedantelate provenind din regiuni
Franceze, specimene ale timbrelor moderne, material fotografic de arhivă
Materialele din ultimele două categorii nu vor
îmbunătăţi substanţial calitatea filatelică a
exponatului.
statut
mondial : cele mai la modă teme ale secolului al-XIX-lea care
apar pe scrisori, folosite în
concordanţă
cu regulile poştale
importanţă majoră: cele mai la modă teme ale secolului
al-XIX-lea care apar pe timbru,
cele mai la modă teme
ale secolului al-XIX-lea cu un desen de o importanţă mai
scăzută
scrisori
recomandate dintre anii 1927-1930, folosite îin concordanţă cu
regulile poştale (ştampila de dată este aplicată doar pe
verso)
importanţă
moderată: cele mai la modă teme
ale secolului al-XIX-lea cu un desen de o importanţă mai scazută
scrisori
recomandate dintre anii 1931-1934 (nu se mai impuneau anumite reguli ce
trebuiau respectate- fără reguli)
importanţă minoră: întreguri
din perioada 1927 – 1934 (aflate în utilizare poştală, dar nu în concordanţă cu
regulile poştale)
fără
importanţă: oblitetări
comemorative din perioada 1935 – 1950, având în plus o ştampilă
poştală de zi (poştal, dar absolut incorect utilizată)
Din nou, piesele din ultimele două categorii nu
vor îmbunătîţi calitatea filatelică a exponatului.
Expunerea unor astfel de obliterări comemorative
demonstrează lipsa unor cunoştinţe filatelice adecvate.
Nota Comisiei de Filatelie Tematică a FFR. Traducerea în
limba română din limba engleză a comunicării „Aspects
of the evaluation of thematic exhibits” s-a făcut prin grija comisiei,
după ce în prealabil Dl. Giancarlo MOROLLI şi-a dat acordul în
vederea traducerii şi publicării în revista Filatelia.